Slappar dag!

Ingen ringde från jobbet idag så de blir en sån där härlig slappar dag. Vi ska bara vara hemma och ta de lugnt. Någon gång under dagen blir det en promenad för jag glömde köpa fisk buljong i går. I kväll ska här lagas fisk och skaldjurssoppa al la Virre:

Fisksoppa med sting (4 port)

  

600 g fisk

1 purjolök

1 msk smör

2 dl fiskbuljong (gärna egen gjord)

1 msk maizenaredning för ljusa såser

0,5 dl grädde

Salt, kajennpeppar

300 g skalade räkor

0,5 dl hackad dill



1 .Tina  fisken om den är fryst. Skär i kuber.

2. Skölj, ansa och strimla purjolöken.

3. Fräs purjolöken i smör i en gryta .Tillsätt buljongen och grädden, låt det koka några minuter. Strö över maizenaredningen och koka 1 minut.

4. Lägg ner fisken i såsen och krydda .Sjud 3-5 minuter

5. Strö över räkorna och dillen.


 Servera soppan med ett härligt syrligt surdegsbröd och en lagrad ost.


I morgon bär det av till Göteborg för att träffa Holgers läkare och ett besök hos våra vänner från Småland blir det oxå. På fm ska vi hinna med ett besök på babycafét. Tomas är spänd på hur de är där.

Nu ska jag faktiskt lägga mig och sova en stund. Så skööööööööönt efter frukosten. Hogge somnade precis i sin säng efter ett långbad och en stor tallrik gröt. Han hann även med att köra ett race i gå stolen medans jag åt frukost.

Hej svejs

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0