Pulkåkning

I dag har Hogge och jag haft besök av barn och föräldrar ur föräldragruppen. Vi åt annanaspaj och barnen lekte. Hogge var dock lite hostig och snuvig. Så han somnade redan efter en liten stund och vaknade lagom till att de skulle åka hem men så är det ibland.

Här har ni receptet på pajen:

Ingredienser:
150 g smör
1 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 ägg
2 dl lätt crème fraiche (eller crème fraiche)
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
500 g krossad ananas


Gör så här
Blanda samman smör, socker, vetemjöl och bakpulver till en deg i matberedare. Tryck ut i en pajform,
ca 24 cm i diameter.

Rör ihop ägget, lättcrème fraiche eller crème fraiche, socker och vaniljsocker.
Blanda i avrunnen, krossad ananas.

Häll fyllningen i pajformen. Grädda i 175°C i mitten av ugnen i ca 40 minuter.

Servera pajen något avsvalnad med vaniljglass eller lättvispad grädde.

I kväll har Hogge åkt pulka för första gången. Mamma och pappa tyckte de var minst lika kul som han:







Nu har vi ätit kvällsmat och jag har hämtat de första 4:a flyttlådorna. I morgon är det dags att börja packa. Inte många dagar kvar tills vi flyttar.

Dags att kolla på halv 8:a hos mig.

kram kram


Kommentarer
Postat av: Mimmi Svensson

Hallå

va kul med pulka åkning, och jag tror att vi föräldrar tycker nog att det är roligare än barnen hela livet. Vi kan ju alltid hoppas på det.

Måste tacka för alla recept du lägger ut, alltid roligt med lite nya ideér. Tack ska du ha och fortsätt gärna. Hälsa Tompa

Kramilikram

2008-11-26 @ 15:52:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0